utorok 26. januára 2016

Predpieranie látok - áno či nie?

Toto je asi jedna z najčastejších otázok, ktoré dostávam :-), poďme sa na túto tému teda pozrieť bližšie.V časoch minulých sa aj u nás vyrábali látky. Dokonca látky naozaj kvalitné. Bolo veľmi rozumné ich predpierať, pretože sa zrážali a sem tam aj farbu púšťali, ale nič to nemenilo na fakte, že boli kvalitné a parádne sa z nich šilo.

Medzitým sa ale veľa zmenilo. Najmä skutočnosť, že aj na našom trhu sú dostupné bavlnené látky rôznych kvalít a výrobcov.


Začnem látkami neznámych výrobcov - to značí, že látka nie je na pevnom okraji označená logom výrobcu. Tu by som bola celkom iste opatrná, látku by som kúpila aj s rezervou kvôli možnému zrazeniu a určite by som predpierala.

Potom nasledujú látky, ktoré sú tuhšie na omak - nemusia byť ani hrubé, len sú na pocit tvrdšie. Aj tu odporúčam predprať a vyskúšať, ako sa bude látka správať po vypraní.

Látky dizajnérske doznali v posledných rokoch výrazné zmeny a asi najviac sa prejavili v kvalite. Sú stálofarebné, nezrážajú sa, dokonca vydržia sušenie v sušičke, čo veľmi oceníte pri údržbe aj väčšieho quiltu.

Čo človek, to iný názor, každý z nás sa drží svojich osvedčených zvykov. Výrobcovia vo všeobecnosti predpierať odporúčajú, ale z mojich skúseností to nie je pri dizajnérskych látkach nevyhnutné.

Tu sú moje zásady, môžete ich zvážiť pri rozhodovaní sa:
nepredpieram nikdy, ak idem šiť kaleidoskopy
nepredpieram tzv. precuts - čiže predrezané balíčky látok typu Jelly roll, Layer cake, charm pack
popravde, väčšinou látky, ktoré predávam a aj sama používam,  nepredpieram :-)

ALE:
predpieram vždy, keď šijem pre bábätko
predpieram batiky, nie preto, že by púšťali farbu, (ako sa mnoho ľudí mylne domnieva) ale preto, že batiky sú dodnes farbené ručne, takže sú na nich obvykle zvyšky vosku, ktorý sa pri farbení používa. Takže je fajn ich pred použitím preprať.
predpieram výrazné tmavé farby - čierna, tmavozelená, tmavofialová... lebo jeden nikdy nevie
predpieram, ak kombinujem čokoľvek s bielou alebo béžovou, aby som predišla budúcim problémom

Otázka znie, ako správne predpierať. Prosím za všetky kvalitné nádherné látky - neobárajte ich vriacou vodou, fakt si to nezaslúžia, ani to nie je potrebné.
Väčšinou dokonca stačí látku prežehliť naparovacou žehličkou s poriadnou dávkou pary..

Pri praní delím látky na kategóriu svetlé a tmavé. Periem v pračke, pri 30tich až 40stupňoch, na krátky cyklus. Používam perwoll na vlnu, mám s ním pri praní látok výborné skúsenosti. Nepoužívam aviváž ani škrob. Po vypratí látku prevesím cez sušiak (nikdy nie na štipce, vyťahaly by sa kraje). Po vysušení prežehlím - ak sa mi podarí stihnúť látku ešte vlhkú, prežehlím ju tak, väčšinou sa mi ale nepodarí, takže používam kvalitnú naparovaciu žehličku, ktorej je jedno, či je látka vlhká alebo suchá, vyžehlí krásne oba typy :-)

Ak z akéhokoľvek dôvodu nemôžem látky predprať a mám nejaké obavy, pri praní hotového diela pridávam do pračky tzv. pracie obrúsky. predávajú ich v DM a fungujú fakt spoľahlivo. Toto platí to pre kvalitné dizajnérske látky.

Látky bez označenia už dnes nepoužívam. Viem, že sú lacnejšie, ale je to na nich po ušití aj vidno. Záleží mi na tom, aby som odovzdávala ušité dielo, ktoré poslúži roky a ľudia sa z neho dlho tešili.
Pochybujem, že by sa vrátil zákazník, ktorému ušijem síce za menej peňazí, ale po prvom praní sa mu dielo zničí alebo už nevyzerá tak pekne ako nové. To je ale iba môj osobný názor a postup.
A ešte otázka na zváženie - veľa ľudí kombinuje látky kvalitné a tie menej v jednom hotovom výrobku. Je to to isté, ako keby ste upiekli kvalitný tortový korpus z tých najlepších surovín a potom ho ozdobili šľahačkou v spreji.. skrátka sa to prejaví vo výsledku. Netvrdím, že nenájdeme kvalitné látky aj medzi lacnejšími, ale je fajn si to najprv overiť.
A celkom určite odporúčam držať sa svojich osvedčených postupov - ak fungujú, netreba ich meniť - hoci ja osobne rada skúšam nové, lebo čo keby som prišla na lepšie riešenie alebo nápad :-)


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára